Maandag 11 november

11 november 2019 - Sauraha, Nepal

Na de lange en vermoeiende wandeling van gisteren is het weer vroeg dag. Wekker loopt af om 05.00 uur. Douchen en om 06.00 uur na een korte wandeling door Bandipur weer fris en fruitig aan het ontbijt. Gelukkig wordt het ontbijt binnen geserveerd, want is is buiten nog fris. En wie zien we daar al rondscharrelen? Onze gids van gisteren, die tot na het diner in de keuken heeft moeten werken, en loopt hier om 06.00 uur al weer rond. En maar lachen. Ongelofelijk. We krijgen keurig ontbijt geserveerd, worden doodgegooid met koffie en thee en we lopen het dorp uit naar de bus. Deze is keurig schoongemaakt en in de mist dalen we de berg af. We krijgen met de dag meer respect voor de chauffeur. Er staat ons een rit van ongeveer drie uur te wachten met na twee uur een plasstop. Helaas zijn de Chinezen ons voor geweest. Gatverdegatver. Neus dicht en pissen maar. Dan zien we langzaam maar zeker het landschap veranderen en opeens is alles vlak. Geen berg meer te zien, en de scooters en motoren worden ingeruild voor fietsen. We naderen Chitwan National Park, waar we in de jungle zullen overnachten. We zien links en rechts al wat lokale vervoer middelen staan waarmee de lokalen hun werk doen..... olifanten. Dat zijn enkel vrouwtjes, de mannetjes worden door het leger gebruikt. We komen aan bij ons prachtige hotel, en om twaalf uur gaan we in een soort safari bus op pad voor de lunch. We worden ontvangen door een groep dames in lokale klederdracht, krijgen bloemen voor achter het oor en een rode stip op het voorhoofd. Lunch bestaat uit rijst, aardappelen, spinazie, slakken en vis, en alles moet met de hand worden opgegeten. Uiteraard met de rechterhand, want met de linkerhand maak je het onderstel schoon na de grote of kleine behoefte. Het eten is niet zo ons ding, maar dat kan ook eens gebeuren. Dan worden we nog getrakteerd op wat zang en dans, en er gaan terug naar ons hotel. Daar maak ik gebruik van de vrije tijd om de blog bij te werken. Daarna even zwemmen en om 16.00'uur per bus weer op stap. We gaan stukje jungle in, spotten in de verte, Danielle en ik dan toch, de eerste neushoorn, en wat later drie vleesetende krokodillen. Wist van het bestaan niet af, maar we gaan het maar niet testen..

Om 18.15 uur krijgen we een korte show van wat stokvechters te zien, er wordt gedanst en Danielle houdt de eer hoog, en we krijgen een keurig buffet voorgeschoteld. Op tijd weer naar bed, want morgen vroeg staat een safari op de rol en in de middag een kanotocht..

DSCN4127DSCN4212DSCN4343DSCN4311DSCN4287DSCN4152DSCN4305DSCN4131DSCN4120DSCN4141

1. De 70+:
    12 november 2019
    Dat is spannend in de jungle met van die krokodillen!!